GGD West-Brabant
Geplaatst op: 07-03-2018 om 21:47 uur
Laatst gewijzigd op: 07-03-2018 om 21:51 uur

Intern vertrouwd

"Ik heb me opgegeven voor deze training want ik vind het belangrijk dat, wanneer ik vertrouwenspersoon ben, ik weet waar ik het over heb. Het is een lastige taak. Ik vind het belangrijk om goed op de hoogte te zijn en mijn weg te kunnen vinden.”

Kinderen betrapt op seksuele spelletjes, een ouder komt bij je met een klacht over de leerkracht, de leerkracht doet niets aan het pestgedrag in de klas. Wat doe je in zo'n situatie? Wie betrek je erbij? In deze workshop leert u wat de rol van de interne contactpersoon is en wanneer u een beroep kan doen op de externe vertrouwenspersoon.

Doelgroep

Interne contactpersonen.

Resultaten

  • U kunt benoemen wat een goed preventief beleid is ter voorkoming of verergering van de gevolgen van ongewenst gedrag;
  • U weet wat de stappen zijn die uw school dient te nemen om een goed preventief beleid door te voeren ter voorkoming of verergering van de gevolgen van ongewenst gedrag;
  • U kunt adequaat reageren op een signaal of melding van ongewenst gedrag en de juiste stappen zetten ter ondersteuning van betrokkenen, om onrust te voorkomen of verminderen.

Programma

Dagdeel 1

  • Wat is de normale seksuele ontwikkeling, wanneer is het gedrag grensoverschrijdend?;
  • Praktijkgericht en interactief aan de slag met bijsturing van dit gedrag;
  • Direct toepasbare tips voor praten met kinderen en ouders over ‘seksspelletjes’.

Dagdeel 2

  • Oefenen aan de hand van casuïstiek;
  • Reageren op een signaal over of melding van ongewenst gedrag;
  • Kiezen van de juiste aanpak;
  • Omgaan met emoties en vragen;
  • Verschillen in incidenten en hun aanpak;
  • Welke stappen zijn belangrijk bij een eerste reactie en de verdere route.